درباره سایت

دوستان عزیزتر از جان؛ به پاس حرمت قلم و اندیشه، در صورت کپی مطالب، منبع آن را نیز ذکر کنید. به علت مشغلهء کاری ممکن است تاخیری ناخواسته در به روز رسانی و ارسال پاسخ سوالات دوستان به وجود آید که از همه شما عزیزان پوزش می طلبم!

چنانچه مطلبی بدون ذکر منبع در این وبلاگ درج شده است به ما متذکر شوید تا نسبت به آن اقدام نماییم...

کانال تلگرام دریانوردان ایران:
https://T.me/Seatime

وب سایت دریانوردان ایرانی:
http://seatime.ir

نویسندگان

شبکه های اجتماعی

چرا تمام شفت های بزرگ و مهم کشتی ها در جهت طولی و عمودی کشتی هستند؟

مقالات فارسی تجهیزات موتورخانه هیدرواستاتیک هیدرودینامیک دریــانــوردان

چرا تمام شفت های بزرگ و مهم کشتی در جهت طولی و عمودی کشتی هستند؟


این مسئله بارها برای من مطرح شد که چرا تمامی شفت های ماشین آلات مهم و بزرگ کشتی ؛ حتی شفت الکتروموتور های بزرگ در جهت طولی و یا عمودی هستند.
در مورد راستای شفت موتور پیشران کشتی بحثی نیست اما دیزل ژنراتورها؛ کمپرسورها؛ فن های بزرگ ؛ شفت الکتروموتور و پمپ ها به طور خاصی از این قانون پیروی میکنند!
Image result for ship shaft revolution
هر سفر در هر کشتی به این قضیه توجه میکردم تا مثال نقض چشم گیری پیدا کنم که صد البته مثال نقض هم پیدا کردم اما مثال نقض هایی که پیدا کردم فقط در الکترو موتورهای کوچک بود.

 پاسخ هایی که یادداشت کرده بودم بطور خلاصه وار و موردی برایتان نوشتم؛ شاید موضوع چشمگیری نباشد اما حتما ذهن ها را به چالش میکشد!

     <div dir=1.جهت همگام بودن لرزش و رزونانس ایجادشده از شفت موتور اصلی
Image result for ship shaft resonance
2.مسئله ی مهم کمبود فضا و قراردان ماشین آلات متعدد در فضای محدود
Image result for ship engine room

3.تأثیرپذیری کمتر حرکت شفت در نتیجه رولینگ
Image result for ship rolling pic

4.توجه به مشکلات روغنکاری و سطح روغن در دستگاه هایی با مخزن روغن
Image result for ship engine oil sump

5.تعادل و توازن کشتی با تأثیر تقسیم وزن ماشین آلات

6. در پمپ های ته کشتی جهت رعایت حریم ایمنی در مواقع آبگرفتگی ناگهانی موتورخانه؛ پمپ ها بصورت عمودی و با ارتفاع از کف نصب میشوند.
Image result for ship engine bottom platform
7.هم میتواند سنت شکنی باشد وهم پیروی از سنت ها!
8.دسترسی آسان تر جهت راه اندازی و تعمیرات

9.زیبایی و معقول تر بودن طرح
Image result for ship machinery plan
10.جادار بودن و مزاحمت کمتر برای مسیرهای رفت و آمد و خروج های اضطراری
Image result for ship shaft

11.کاهش حرکت محوری شفت و جلوگیری از صدمات احتمالی در نتیجه حرکت محوری

12.کاهش تنش ها و نیروهای وارده به شفت در دریای توفانی و رولینگ

Image result for ship shaft
و آخرین پاسخی که شنیدم بر آن شدم تا این متن را بنویسم، پاسخی از کدتم که گفته بود:
"مهندس، دقت کردی جهت خوابیدن مون تو کشتی هم در راستای طولی کشتیه...!"
Related image


⭕️اگه دلیلی به ذهنتون میرسه یا چنانچه دلایل ما رو نقض میکنید خوشحال میشیم با ما درمیون بذارید تا این لیست کامل تر بشه! 

افسر عرشه کیست!؟

پاسخ به سوالات مـتـفـرقـــه دریــانــوردان معرفی رشته ها مقالات فارسی

⚜افسر عرشه کیست!؟

به جرأت میتوان گفت شاید هیچکس به اندازه افسرعرشه به کشتی و دریا وابسته نیست!

هرچند از نظر بدنی کار سختی انجام نمیدهد اما بیشتر تحت تأثیر فضای حاکم بر پل فرماندهی و سیاست های سلسله مراتبی که معمولا سلیقه ای هستند؛ قرار گرفته و گاهاً استرس انجام یک کار بیش از انجام دادن همان کار از وی انرژی می گیرد و در نتیجه خستگی بجا مانده یک خستگی روحی ناشی از درگیری های ذهنی خواهد بود!
Related image
افسران عرشه باید بیشتر از نظر ذهنی قوی باشند و بتوانند در موقعیت های مختلف تصمیماتی شایسته بگیرند چه بسا یک تصمیم اشتباه جان پرسنل، ایمنی کشتی و محموله را به مخاطره بیاندازد ؛پس اینها همه تمرینات کوچکی جهت برعهده گرفتن مسئولیت ناخدایی است!
Related image

کارها در این رده شغلی از قرار معلوم در اکثر کشتی ها یکسان است و فقط شکل انجام دادن آن فرق میکند!

Image result for ship bridge officer
بطور نسبی مجموع کارهای افسران عرشه در تمامی رده ها عبارت است از:
هدایت و ناوبری کشتی شامل ثبت تمامی پارامترهای مهم سفر؛
تخلیه و بارگیری صحیح محموله؛
بازرسی وسایل ایمنی کشتی؛
مسئول امنیت و ایمنی کشتی؛
خدمات دارو و درمان در حد نسبی و در رده ناخدایی مسئولیت کل کشتی، نفرات و محموله برعهده ی ناخدا خواهد بود!

Image result for ship bridge officer
دریانوردان ایرانی در هر درجه ای که باشند ، از سرمایه های ارزشمند کشور عزیزمان بشمار می آیند؛ به این امید که آموزش دریانوردان ایرانی در کنار توجه به جنبه های دیگر صنعت دریا در اولویت ها قرار گیرد!

Image result for ship bridge officer

منبع: سی تایم | خانواده دریایی ایران

مهندس کشتی کیست!؟

معرفی رشته ها دریــانــوردان

مهندس کشتی کیست!؟

مهندس کشتی کسی است که تمامی تجربه های صنایع خشکی را به یک باره در کشتی تجربه میکند و به دلیل تجربه کاری و عملیاتی بیشتر از حیث نظریه پردازی در سطح بسیار بالاتری از مهندسی های دیگر قرار میگیرد که متاسفانه چون از اجتماع بدور است در چشم مردم نمی درخشد؛ از او تمجید نمی شود؛ احقاق حقوقش به سختی انجام می گیرد...!
Image result for marine engineer officer
شاهد هستید که بسیاری از مشاغل از جمله مهندسین نیروگاه ها؛ شیمی و آزمایشگاه؛ تأسیسات؛ آتش نشان ها؛ پلیس؛ خلبانان؛ ناجیان غریق؛ معلمان و .... که هر کدام در رشته خود با مردم سروکار دارند و به چشم مردم می آیند و از تعریف و تمجید هایشان کار هم صنف هایشان بر سر زبان هاست و چه بسا از این طریق پیش برد اهداف مناسب کارشان زودتر محقق میگردد!
Image result for marine engineer officer
اما جالب است بدانید که یک مهندس کشتی تمام آنچه در مشاغل بالا گفتیم و بلکه فزون تر از آنها را یکجا دارد ؛ هم یک آتش نشان است و هم یک ناجی غریق؛ هم با مکانیک سروکار دارد و هم با شیمی ؛ از سیالات همانقدر تئوری دارد که از جامدات ؛ در مورد کیفیت آب ذره ای کمتر از مردان نیروگاه ها نمیداند ؛ در مورد خانواده توربین ها هم نظریه دارد و هم تجربه کاری....!
Image result for marine engineer ship

کشتی برای مهندسین کشتی؛ به مانند شهریست که تأمین و حفظ تمامی امکانات از آب و برق و امکانات رفاهی گرفته تا امنیت و ایمنی جان نفرات؛ کشتی و محموله آن بر عهده آنهاست.
Image result for marine engineer ship
دلیر مردانی که از چشمان مردم عادی پنهانند اما تأمین کننده بخش عظیمی از اقتصاد آنها هستند؛ این همه توانایی اما دور از آنان که باید ببینند؛ چون مرواریدی در دل صدف در دریاها...!
Image result for marine engineer ship
بیایید برای یک بار هم شده به جامعه دریانوردی ایران ادای احترام کنیم و در حد توان و دانش خود؛ این رشته و ادبیات مربوط به آن را در بین عامه مردم گسترش دهیم!

Image result for ‫دریانوردان بر روی کشتی‬‎


منبع: سی تایم | خانواده دریایی ایران

تحقیق درباره صدفها یا دو کفه ای ها و حلزونها یا گاسترو پودها

مقالات فارسی

تحقیق درباره صدفها یا دو کفه ای ها و حلزونها یا گاسترو پودها

قالب فایل(ورد)

لینک دانلود پایین صفحه

تعداد صفحه:3

بخشی از متن

صدفها یا دو کفه ای ها

این موجودات 30000 گونه اند و پس از حلزونها بزرگترین رده از شاخه نرمتنان می باشند که از این تعداد یک سوم در آبهای شیرین و بقیه در آب دریاها زندگی می کنند . این جانوران فاقد سر و دندان هستند و تغذیه آنان از جانوران کوچک میکروسکوپی است که در آب دریا موجودند .کفه ها در این جانوران در پشت با رشته ای انعطاف پذیر به یکدیگر متصلند . بعلاوه یک یا دو ماهیچه در درون کفه ها وجود دارد که وظیفه باز و بسته شدن کفه ها را به عهده دارند .

ابعاد برخی از این صدفها به حدی بزرگ است که به زحمت در پشت ویترین جا شده اند . بطوریکه بعد بعضی  از آنها به بیش از یک کمتر می رسد .

حلزونها یا گاستروپودها

جانورانی نرم تن و دارای پوسته ای یکنواخت و پیچ خورده هستند . در حدود 95000 گونه از این نرم تنان وجود دارند که نیمی در دریاها و بقیه در خشکی یا در آبهای شیرین به سر می برند .عمر اکثر آنها 6 -5 سال است ، اما برخی از آنها تا 30 سال عمر می کنند . این جانوران گوشتخوار یا علفخوار و حتی انگل خوار هستند


قالب فایل(ورد)  لینک دانلود پایین صفحه  تعداد صفحه:3  بخشی از متن  صدفها یا دو کفه ای ها   این موجودات 30000 گونه اند و پس از حلزونها بزرگترین رده از شاخه نرمتنان می باشند که از این تعداد یک سوم در آبهای شیرین و بقیه در آب دریاها زندگی می کنند . این جانوران فاقد سر و دندان هستند و تغذیه آنان از جانوران کوچک میکروسکوپی است که در آب دریا موجودند .کفه ها در این جانوران در پشت با رشته ای انعطاف پذیر به یکدیگر متصلند . بعلاوه یک یا دو ماهیچه در درون کفه ها وجود دارد که وظیفه باز و بسته شدن کفه ها را  ...


اطلاعیه پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعداد درخشان درمقطع کارشناسی ارشد برای نیمسال اول سال تحصیلی98-97 دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

پاسخ به سوالات معرفی رشته ها

بسمه تعالی

اطلاعیه پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعداد درخشان درمقطع کارشناسی ارشد برای نیمسال اول سال تحصیلی98-97  دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

بدینوسیله به اطلاع می رساند دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در نظر دارد براساس آئین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد (آیین نامه 2995574/2 مورخ 16/12/96 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) اقدام به پذیرش دانشجو برای سال تحصیلی 98-97 در رشته های پیوست نماید. لذا دانشجویان علاقمند به ادامه تحصیل در رشته/ گرایش های مذکور ضمن دارا بودن شرایط لازم و پذیرش تعهدات مرتبط به آئین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان می بایستی مدارک لازم را تا تاریخ 20/3/1397 به آدرس چابهار، بلوار شهید ریگی، خیابان دانشگاه، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه به کد پستی99717-56499  پست نمایند.

شرایط لازم:

  1. متقاضی بایستی در پایان شش نیمسال نخست تحصیل حداقل سه چهارم کل واحدهای لازم برای فارغ التحصیلی را گذرانده باشد.
  2. متقاضی بایستی در پایان شش نیمسال نخست تحصیل در بین هم ورودی ها جزء 15 درصد برتر باشد.
  3. طول سنوات تحصیل متقاضی نباید از هشت نیمسال تجاوز نماید.

مدارک لازم جهت ثبت نام:

  1. فرم تکمیل شده ی متناسب با هر متقاضی. ( الف یا ب)
  2. تصویر تمام صفحات شناسنامه، کارت ملی و کارت دانشجویی
  3. یک قطعه عکس 4×3 با ذکر مشخصات متقاضی در پشت آن ها.
  4. سایر مدارک (رزومه ی علمی و مستندات پژوهشی)
  5. پرداخت حق ثبت نام به مبلغ 000/300 (سیصد هزار ریال) به حساب شماره 2177382609002 نزد بانک ملی شعبه مرکزی چابهار بنام درآمد اختصاصی پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه. (قابل پرداخت در کلیه ی شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور)

توضیحات مهم:

  • پذیرش بدون آزمون از دانشجویان کارشناسی در دوره کارشناسی ارشد، مطابق ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مقررات دانشگاه انجام می پذیرد.
  • اسامی پذیرفته شدگان اولیه در دانشگاه به همراه مدارک و مستندات مربوط برای تطبیق شرایط وفق آیین نامه و اعلام پذیرفته شدگان نهایی، به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال خواهد شد.
  • متقاضیانی که از طریق این آیین نامه در رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار پذیرفته شوند و اسامی انها در پرتال سازمان سنجش ثبت شود شانس پذیرش در سایر دانشگاهها را از دست خواهند داد.
  • متقاضیان موظف اند نتیجه پذیرش اولیه در دانشگاه را ظرف 10 روز از اخرین زمان ثبت نام از وب سایت دانشگاه و دفتر استعداد درخشان دانشگاه پیگیری کنند و تا یک هفته بعد از اعلام نتایج پذیرش اولیه مهلت اعتراض وجود دارد در غیر اینصورت پذیرفته شدگان جهت تایید نهایی به سازمان سنجش ارسال می شود و عواقب آن متوجه دانشجو خواهد بود.
  • مدارک ارسالی داوطلبان و وجه پرداختی آنها به هیچ وجه مسترد نمی گردد.
  • به مدارک ناقص و یا دریافت شده بعد از تاریخ 20/03/1397 ترتیب اثر داده نخواهد شد.
  • داوطلبان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در وقت اداری با مدیریت استعدادهای درخشان دانشگاه تماس حاصل نمایند. تلفن تماس: 05431272241

مدیریت استعدادهای درخشان دانشگاه

فرم الف

فرم ب

لیست رشته ها



منبع: cmu.ac.ir