تبلیغات
مهندسی دریا | دریانوردی | مهندسی کشتی - آشنایی با شغل دریانوردی از زبان یک کاپیتان کشتی

درباره سایت

دوستان عزیزتر از جان؛ به پاس حرمت قلم و اندیشه، در صورت کپی مطالب، منبع آن را نیز ذکر کنید. به علت مشغلهء کاری ممکن است تاخیری ناخواسته در به روز رسانی و ارسال پاسخ سوالات دوستان به وجود آید که از همه شما عزیزان پوزش می طلبم!

چنانچه مطلبی بدون ذکر منبع در این وبلاگ درج شده است به ما متذکر شوید تا نسبت به آن اقدام نماییم...

کانال تلگرام دریانوردان ایران:
https://T.me/Seatime

وب سایت دریانوردان ایرانی:
http://seatime.ir

نویسندگان

شبکه های اجتماعی

آشنایی با شغل دریانوردی از زبان یک کاپیتان کشتی

معرفی رشته ها پاسخ به سوالات مقالات فارسی دریــانــوردان مـتـفـرقـــه




بعضی شغل‌ها خیلی جالب و متفاوت هستند، وقتی یک شغل متفاوت باشد یا آدم‌های کمی در آن حرفه مشغول باشند، خواندن و شنیدن درباره آن می‌شود جذاب!


این متن گفتگو با یک کاپیتان کشتی است، کاپیتان «مرتضی‌آهنچیان». با آنکه چند سالی از این گفتگو میگذرد اما  سخنان او همچنان جذاب و کاربردی است، چرا که بسیاری از واقعیتهای دریا و دریانوردی را دربر دارد؛ واقعیتهایی که در هیچ دانشگاه و کتابی درباره آن نخواهید آموخت.
 
با ما در مسیر ایرانی همراه باشید:

 
 از کجا شروع کنیم، از یک کاپیتان یا از یک کشتی؟
 
به نظرم از یک کاپیتان شروع کنیم بهتر است، البته کاپیتانی که در مرحله تحصیل است و هنوز کاپیتان نشده ‌است.
 
 ‌شاید هم یک مقداری آن طرف‌تر، از زمانی که می‌خواست این رشته را انتخاب کند!
 
ببینید این رشته، رشته‌ای است که فقط علاقه می‌خواهد و در میان شغل‌هایی که توی دنیا وجود دارد شاید تنها شغلی است که فقط یک مشکل دارد. این شغل یک مشکل دارد و یک عالم خوبی! البته این مشکل خیلی بزرگ است، چون دوری از خانواده است. به جز این مورد از نظر دیگر مواردی چون رفاه، حقوق و مزایا، جایگاه اجتماعی، معنویات، دنیاگردی و دیگر مسایل این شغل، شغلی خوب است.
 
 ‌خب این دوری از خانواده به قول خودتان واقعأ بزرگ است؟
 
بله، ولی الان با توجه به این‌که نیاز به این نیرو خیلی زیاد است و در همین لحظه از سال نو بر اساس آمار ارایه شده هفتاد هزار کمبود نیرو در دنیا وجود دارد و تا سال2015 این آمار به 130 خواهد‌رسید که معضل جهانی نیروی دریانورد خواهد‌بود. یعنی حتی ممکن است شرکت‌ها کشتی‌هایشان را به خاطر نبود نیرو بخوابانند، که این واقعا فاجعه‌ای است.
 
 ‌پس با این حساب از نظر مالی یا همان حقوق و مزایا حسابی به دریانوردان باید توجه شود!
 
بله، طی سه سال گذشته حقوق‌های کادر دریایی 400 درصد افزایش داشته‌است. اروپایی‌ها به خاطر این مشکل دیگر  دریا نمی‌روند و دارند از جاهای دیگر نیرو می‌گیرند یا این که ژاپن دانش‌آموزان سوم راهنمایی را بورسیه کرده و حقوق می‌دهد که این‌ها بعد از این‌که دیپلم گرفتند به هزینه آن شرکت دریایی بروند دانشگاه علوم دریایی و برایشان درس بخوانند، تنها به این شرط که برای آن‌ها کار کنند.
 
 ‌یک جور نیرو پیش خرید می‌کند!
 
بله، همین‌طور است.
 
 ‌دروسی که در این رشته باید گذرانده‌ شوند چگونه‌اند؟
 
توی این رشته تمامی دروس به زبان انگلیسی هستند و دانشجوها قبل از شروع دروس یک ترم پیش‌نیاز را می‌گذرانند. دانشجویان کارشناسی در این رشته دو سال را به طور نظری و نیمه عملی می‌گذرانند، بعد از آن یک سال را می‌روند دریا تا تجربه کسب کنند، بعد از گذراندن این دوره یک سال باقی مانده را دوباره به دانشکده باز می‌گردند سپس فرد عنوان فرمانده سه را کسب ‌می‌کند. فرمانده دو شدن که بعد از سه قرار‌ دارد، غالبا به شرکت‌ها بستگی دارد که چند ماهه ارتقای نیرو می‌دهند. برای جنجالی‌شدن بحث هم بد نیست بدانید که در این مرحله افراد ماهی حدود 1500 دلار حقوق می‌گیرند که خب اگر این به مراحل بالاتر برود و به کاپیتانی برسد که دیگر ارقام نجومی می‌شود.


 

 ‌حدود؟
 
الان توی بازار کمترین حقوق هفت هزار دلار است.
 
‌‌ این‌طوری که شما گفتید بازار، با توجه به این که شرکت‌ها پایشان در میان است و وابسته به وزارت بازرگانی هستید، احساس می‌شود که خیلی وابسته به بازار است؟
 
نه، وابسته به بازار نیست، وابسته به نیرو است و کمبود آن! الان من به عنوان فردی که هشت سال کاپیتانی کرده‌ام و بیش از بیست سال روی آب بوده‌ام، گاهی به این مرز می‌رسم که نیاز دارم برگردم توی خشکی، به همین دلیل نیروها می‌آیند بیرون و باید نیروی جدید جایگزین شود. به خاطر همین جابجایی و البته کمبود نیرویی که وجود دارد وضعیت این‌گونه است، نه بازار! یک نیرو برای این‌که بتواند فرمانده سه شود چهار سال طول می‌کشد در حالی که در یک سال پانزده‌ تا کشتی ساخته‌می‌شود.
 
 ‌این روی آب بودن، چقدر روی آب بودن واقعی است؟
 
ببینید در این شغل شش ماه شما روی آب هستید و چهارماه در خشکی. چهار ماهی را که در خشکی می‌گذرانید کاملا در اختیار خودتان است، از طرف دیگر آن شش ماهی را هم که در آب می‌گذرانید، حداقل سه ماه‌ و نیم تا چهار ماه را در بنادر هستید و کنار سواحل. سواحلی که در حالت عادی شاید نشود به دلایل مختلفی که وجود دارد، آن‌ها را دید و آشنایی با مردم و فرهنگ‌های گوناگونی در نقاط مختلف دنیا که به سادگی، دریک سفر تفریحی دست نمی‌دهد. به قولی هم فال است و هم تماشا!
 
 ‌این توضیحات قبول، اما با توجه به این‌که تحصیل در این رشته باید از طریق موسسات غیر دولتی انجام شود، هزینه بالایی در بر دارد؟
 
درست است که تحصیل این رشته هزینه در بر دارد، اما مگر غیر از این است که شما برای تحصیل در هر رشته‌ای باید هزینه پرداخت کنید با قید این بند که بعد از تحصیل بی‌شک بازار کار مناسبی پیدا نخواهید‌کرد! در این رشته دانشجویان می‌توانند یقین داشته ‌باشند که بعد از تحصیل شرایط کاری کاملا فراهم است.
 
‌‌ خودتان هم جذب همین فضای فراهم و درآمد عالی شدید که به سمت این شغل آمدید؟
 
من سال 64 که دیپلم گرفتم، اعزام به خارج قبول شدم. آن سال‌ها حتی رفتن به ترکیه هم بسیار سخت بود و مشکل.  توی این موقعیت زمانی من اعزام به خارج از طرف کشتی‌رانی جمهوری اسلامی قبول شدم در کشور بلژیک، یکی از کشورهای اروپا، این برای من بهترین جاذبه بود و البته الان هم خوشحالم که انتخابش کرده‌ام چون آدم را از زندگی تکراری دور می‌کند و شغلی متفاوت است.
 
 ‌اگر بخواهید الان بعد از چیزی حدود بیست و چهار سال آشنایی و رفاقت با در‌یا آن را تعریف کنید، چه می‌گویید؟
 
مظهر زیبایی و پاکی
 
 ‌توی این سفرها اقیانوس هم داشته‌اید؟
 
بله، همه سفرها اقیانوس دارند و من چیزی حدود 65 درصد از کشورهایی که بندر دارند را رفته‌ام.
 
 ‌از این ماجراهای ترسناک و خطرناک هم در خاطرتان از سال‌های گذشته ‌دارید؟
 
به آن شکل که شما می‌خواهید یا در فیلم‌ها دیده‌اید نه! چون در سال‌های اخیر درصد خطاها به شدت پایین آمده ‌است و بازرسان بین‌المللی همه چیز را چک می‌کنند.
 
 ‌یعنی این‌قدر همه چیز آرام است؟
 
بله، چیزهایی که در فیلم‌ها نشان می‌دهند، جلوه‌های ویژه است نه واقعیت! که همین بزرگ‌نمایی‌ها باعث شده‌است که خیلی‌ها از این حرفه دوری کنند.
 
‌‌ یعنی حتی دیگر بادبان‌ها هم دچار باد‌زدگی نمی‌شوند؟
 
نه، دیگر بادبانی وجود ندارد که دچار مشکل شود؛ وضعیت الان خیلی استاندارد است و هیچ مشکلی وجود ندارد جز تصادف وسط اقیانوس و آتش‌سوزی. آن زمان کریستوف کلمب بود که کشتی‌ها دچار طوفان‌های سخت و امواج و دیگر خطرات می‌شدند.
 
 ‌البته خطر دزدان دریایی هنوز وجود دارد؟
 
بله، شاید هم بیشتر از قبل! ولی ما پیش‌بینی می‌کنیم که بیشتر از یک سال دیگر نمی‌توانند دوام بیاورند.
 
 ‌توی یک کشتی چه آدم‌هایی یا چه نقش‌هایی وجود دارند؟
 
نفر اول در یک کشتی کاپیتان کشتی است که تمامی مسئولیت‌های کشتی بر دوش اوست و تمام کشتی در اختیار اوست. بعد فرمانده یک قرار دارد که درصورتی که کاپیتان دچار مشکلی شود کشتی در اختیار اوست، بعد از فرمانده یک، فرمانده دو و سه به ترتیب قرار دارند، موتورخانه مسئولی جدا دارد، یک سر مهندس در قسمت موتور‌خانه داریم که مسئولیت تمامی تجهیزات را بر دوش دارد و مشاور فنی کاپیتان هم هست، پس از او به ترتیب مهندس دو، سه و چهار قرار دارند. در این قسمت یک مهندس الکترونیک داریم و یک مهندس مخابرات. در قسمت ملوانی هم هفت یا هشت نفر ملوان داریم که در قسمت عرشه فعالیت می‌کنند. آشپز و دیگر نیروهای خدماتی هم وجود دارند.


 
 ‌برای کاپیتان توی کشتی چه تعریفی دارید؟
 
امید همه بعد از خدا.
 
‌‌ کسی هم هست توی کشتی که دوست داشته ‌باشد سر به تن این امید نباشد؟
 
شاید! ولی از آن‌جایی که کاپیتان در کشتی باید مدیریت کند، اگر کسی نخواهد یا نتواند کارش را درست انجام دهد، به خاطر بررسی‌هایی که وجود دارد ممکن است از کایپتان راضی نباشد.
 
‌‌ کشتی‌هایی که کاپیتانی‌شان را بر دوش دارید، غالبا باربری هستند؟
 
بله، فقط سال 77_78 بود که من کاپیتانی کشتی مسافربری میرزاکوچک‌خان را بر عهده داشتم در دریای خزر. که البته به خاطر نداشتن توجیه اقتصادی همان سال کشتی را فروختند.
 
‌‌ چرا؟
 
از سفرهای دریایی به خاطر هزینه‌های وقتی و مالی که دارد در ایران چندان استقبالی نمی‌شود.
 
 ‌این عدم استقبال در آموزش هم دیده می‌شود، چرا با توجه به اهمیت و جایگاهی که این صنعت یا شغل دارد، به آن توجه نمی‌شود؟
 
یک بازار کار خوب با یک درآمد خوب این‌جا وجود دارد که خیلی‌ها از جمله فیلیپینی‌ها، پاکستانی‌ها ودیگر کشورهایی که نیروی کار فراوان دارند، از آن استفاده می‌کنند و دولتشان برای شناساندن این شغل فعالیت می‌کند ولی متاسفانه در ایران کسی سعی نکرده‌ است کاری انجام دهد و اگر برنامه‌ای یا صحبتی بوده‌است جسته و بریده بوده‌است. به نظر من یک وظیفه انسانی است که این شغل و شغل‌هایی از این دست شناسانده شوند. ما در ایران نیروی طالب کار زیاد داریم که اطلاعات، شناخت و آگاهی برای انتخاب ندارند.
 
‌‌ با این اوصاف برای آخرین سوال اگر کسی این حرف‌های ما را خواند و به این حرفه علاقه‌مند شد به کجا باید مراجعه کند؟
 
مراکزی چون آموزش کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، آموزش شرکت ملی نفت‌کش، آموزش کشتی‌رانی ایران و هند و مراکز خصوصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مراجعه نمایند.
 
البته جهت شناخت بیشتر این حرفه و تصمیم‌گیری صحیح‌تر خوانندگان می‌توانند روی مشاوره‌های این‌جانب حساب باز‌کنند.


 
منبع : ویزه نامه جیم: روزنامه خراسان


بانک شماره موبایل همراه اول کل کشور  (اعتباری و دائمی) به تفکیک نوع شماره و شهر و استان شامل استانهای : بانک شماره موبایل همراه اول کل کشور  (اعتباری و دائمی)   استان ایلام   به تفکیک شهرهای تابعه استان اصفهان   به تفکیک شهرهای تابعه  استان اردبیل   به تفکیک شهرهای تابعه  استان آذربایجان غربی   به تفکیک شهرهای تابعه بانک شماره موبایل همراه اول کل کشور  (اعتباری و دائمی)   استان آذربایجان شرقی   به تفکیک شهرهای تابعه استان تهران بزرگ   به تفکیک شهرهای تابعه استان بوش ...

نظرات


  1. Amazing plenty of beneficial advice!
    price cialis wal mart pharmacy cialis tadalafil cialis prezzo di mercato cialis 5 mg scheda tecnica overnight cialis tadalafil cialis online generico cialis mexico weblink price cialis dose size of cialis achat cialis en suisse

  2. You said it perfectly.!
    aarp recommended canadian online pharmacies canadian online pharmacies legitimate canada pharmacies canada drugs online pharmacy canada reviews canadian pharmacies stendra canadian pharmacy trusted pharmacy canada canadian pharmacies online prescriptions canada drugs

  3. With thanks. Numerous advice!

    rx online how old do you have to be to buy viagra usa viagra online where do i buy viagra buy viagra pharmacy buy real viagra online uk viagra prices uk order cheap viagra online viagra without presc buy viagra online without prescription uk

  4. Really a good deal of good info.
    cialis tablets cialis super kamagra prezzo di cialis in bulgaria cialis super acti opinioni cialis generico cialis en 24 hora cialis great britain cialis kaufen cialis 10 doctissimo cialis wir preise

  5. Nicely put. Regards.
    can i take cialis and ecstasy buy name brand cialis on line order cialis from india cialis generic availability cialis 20mg prix en pharmacie the best site cialis tablets cialis qualitat cialis online cialis generic cialis lowest price
  6. Greetings, There's no doubt that your web site could be having browser compatibility
    issues. Whenever I look at your blog in Safari,
    it looks fine however when opening in I.E., it has some
    overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up!

    Other than that, great website!
  7. It's the best time to make some plans for the future and it is
    time to be happy. I've read this post and if I could I desire to suggest you few interesting
    things or advice. Perhaps you can write next articles referring to
    this article. I desire to read even more things about it!

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

لینک های دانلود - لینک های مرتبط